KPN en Telfort verdienen honderden miljoenen euro per jaar aan afronden gesprekken per minuut

-miljoenen abonnees betalen per jaar meer dan 100 euro teveel-

Heerhugowaard, 11 november 2010 – Telecomproviders KPN Mobiel, KPN Hi en Telfort hebben sinds de invoering van het afrekenen per hele minuut afgerond naar boven samen al honderden miljoenen euro extra verdiend. Telfort voerde de wijziging reeds twee jaar geleden door, maar pas onlangs ontstond er ophef over de situatie. Door de wijziging van de voorwaarden betalen klanten gemiddeld meer dan 100 euro per jaar teveel voor mobiel bellen. Dat heeft Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO) berekend op basis van meerdere onderzoeken naar de gevolgen van het afronden van belseconden. Bij SMCO verzamelen zich veel boze klanten die een schadevergoeding of ontbinding eisen.

Enkele weken geleden bleek in het televisieprogramma Kassa dat telecomproviders in Nederland in veel gevallen afrekenen per minuut en daarbij alle gesprekken afronden naar boven. In het geval van KPN Mobiel, KPN Hi en Telfort werd dit ook nog eens niet duidelijk gemaakt op de website en in andere uitingen. Een Telfort klant die de kwestie aanhangig heeft gemaakt bij de Reclame Code Commissie is reeds in het gelijk gesteld.

Ook al zouden de belbedrijven duidelijk communiceren dat er wordt afgerekend per minuut dan nog is de afrekenmethode verboden. Zo zei ook Neelie Kroes in Kassa eerder deze week. Dat is echter niet alleen zo vanwege regelgeving welke dat verbied op het gebied van het bellen, maar ook omdat er sprake is van concurrentievervalsing. Vodafone, KPN en Telfort plaatsen zich immers door middel van een truc in hun voorwaarden in een positievere positie dan aanbieders die dat niet doen en vervalsen zodoende de concurrentie. Het is dan ook vreemd dat andere providers nog geen rechtszaak zijn gestart, terwijl dat wel is gebeurd tegenover bijvoorbeeld Tele2 vanwege misleidende reclame.


SMCO roept klanten van Telfort, KPN Mobiel en KPN Hi op zich te melden voor collectieve acties tegen de providers. SMCO is bereikbaar via klacht@collectiefonrecht.nl, www.collectiefonrecht.nl of telefonisch via 072 – 7529494.