SMCO overspoeld met klachten over bedrijven in eerste weken

Alkmaar, 2 september 2009 – U klaagt, wij klagen aan. Met deze woorden omschreef initiatiefnemer Ferdy Roet zijn nieuwe Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO) vorige week. De Stichting werd in de eerste twee weken werkelijk overspoeld met meldingen en klachten van mensen over een groot aantal verschillende bedrijven. Een aantal bedrijven komen echter bovengemiddeld vaak naar voren.

De Stichting neemt het op voor degenen die de dupe zijn geworden van bedrijven die de regels aan hun laars lappen. Zij roept iedereen op melding te maken van wantoestanden bij bedrijven of overheden en streeft ernaar alle klachten inhoudelijk te bekijken en te onderzoeken. Wanneer zinvol maakt zij melding bij bijvoorbeeld de NMA (mededingingsautoriteit), de consumentenautoriteit of start zij een collectieve juridische procedure.

De Stichting heeft een groot aantal klachten ontvangen over onder meer postbedrijf TNT, DSB bank en Internet provider Ziggo. Met betrekking tot TNT zijn het vooral medewerkers van het bedrijf die hun beklag doen over het wel en vooral wee bij het postbedrijf. Ook zijn er signalen dat de postverzender regels met betrekking tot de mededinging overtreedt. De Stichting is momenteel bezig met een onderzoek ten aanzien van onder meer de eerder genoemde bedrijven en bekijkt de mogelijkheid tot (juridische) vervolgstappen.

Aan het melden van een klacht zijn vanzelfsprekend geen kosten verbonden en het is mogelijk om anoniem een melding te doen. Op deze manier streeft SMCO naar een eerlijkere samenleving en wilt zij zich verzetten tegen de macht die sommige grote bedrijven tegenwoordig denken te hebben.

Het meldpunt is bereikbaar via www.collectiefonrecht.nl of telefonisch via 072 – 752.94.88.