NMa beboet kartelafspraak Haagse glazenwassers

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) beboet tien glazenwassers wegens het maken van een verboden kartelafspraak. De tien hebben begin 2006 met elkaar afgesproken om de straten in een nieuwbouwwijk in de regio Den Haag-Delft onderling te verdelen en zo te bepalen wie in welke straat het waswerk zou gaan verrichten. ”Met deze zaak maakt de NMa duidelijk dat afspraken over straat- en wijkverdeling niet door de beugel kunnen,” aldus Henk Don, bestuurslid van de NMa. 

Dat glazenwassers zich straten “toe-eigenen”, leidt tot grote ergernis bij veel consumenten die daardoor niet bij een andere glazenwasser terecht kunnen, als zij bijvoorbeeld niet tevreden zijn. Daarom juicht de NMa het initiatief toe van Het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA)om een openbaar register te gebruiken waar particuliere glazenwassers zich op kunnen inschrijven. Belangrijke voorwaarde om op deze lijst te komen, is dat een glazenwasser de keuzevrijheid van de consument respecteert, als glazenwasser herkenbaar is en zich kan legitimeren. Don: “Ik hoop dat door het initiatief van het HBA de ‘ongeschreven regel’ om in andermans straten geen klanten te winnen, zijn langste tijd heeft gehad. Het helpt consumenten bij de keuze van een glazenwasser die betrouwbaar is.”

Uiteraard is het wel van belang dat een dergelijk register niet concurrentiebeperkend werkt. Voor elke bonafide glazenwasser moet het mogelijk zijn deel te nemen aan dit register. De NMa zal daarom in onderling overleg met HBA nagaan of de eisen die het register stelt objectief, niet-discriminerend en vooraf duidelijk zijn.

De boetes, EUR 1.000 per glazenwasser, zijn afgestemd op de beperkte omvang van de overtreding. Daarbij gaat het om kleine eenmanszaken met een geringe omzet. Het onderzoek naar de glazenwassers is aan het rollen gebracht nadat het Openbaar Ministerie (OM), dat onderzoek deed naar financiële fraude door glazenwassers, op kartelmateriaal was gestuit. Mede naar aanleiding van een uitspraak van het gerechtshof Den Haag, is dit materiaal door het OM overgedragen aan de NMa.

De NMa gaat per 1 januari 2013 samen met de Consumentenautoriteit en OPTA verder onder de naam Autoriteit Consument en Markt (ACM). De nieuwe toezichthouder wil markten laten werken om de belangen van consumenten te waarborgen. Hiertoe richt de ACM zich op drie pijlers: consumentenbescherming, sectorspecifiek markttoezicht en mededingingstoezicht.
 

Bron: NMa