Nieuwe Stichting pakt collectieve misstanden hard aan

Alkmaar, 17 augustus 2009 – U klaagt, wij klagen aan. Met deze woorden omschrijft initiatiefnemer Ferdy Roet zijn nieuwe Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO). Roet heeft het afgelopen jaar vele tientallen klachten over diverse bedrijven ontvangen van consumenten en bedrijven naar aanleiding van zijn collectieve rechtszaak tegen de Staatsloterij. Om deze klachten nu serieus te onderzoeken en middels een collectieve procedure een gevolg te geven, heeft hij nu het Meldpunt Collectief Onrecht geopend.

De Stichting neemt het op voor degenen die de dupe zijn geworden van bedrijven die de regels aan hun laars lappen. Saillant detail is dat Eurocommissaris Neelie Kroes de afgelopen maanden herhaaldelijk en nadrukkelijk heeft opgeroepen vaker collectief te procederen en schadeclaims in te dienen, naar aanleiding van haar spraakmakende boetes.

De Stichting onderzoekt heden onder andere klachten met betrekking tot Ziggo, de Postcodeloterij, DSB en TNT. Door een landelijk centraal meldpunt te openen op www.collectiefonrecht.nl wil de stichting particulieren en bedrijven aansporen actie te ondernemen en vooral niet passief te blijven. Wanneer zij wantoestanden vermoeden of waarnemen bij een of meerdere bedrijven kunnen zij daar nu dan ook direct een melding van maken. Anoniem een melding doen, is ook mogelijk.

De stichting zal iedere melding onderzoeken en onderneemt waar mogelijk daadwerkelijk en direct actie door middel van een collectieve juridische procedure. In een collectieve juridische procedure wordt in veel gevallen een schadevergoeding geëist namens de aangemelde gedupeerden.

Aan het melden van een klacht zijn vanzelfsprekend geen kosten verbonden en de gevraagde vergoedingen aan personen bij deelname aan een eventuele collectieve procedure zijn zeer gering. Met z’n allen een front vormen is immers efficiënter dan één ieder voor zich.

Het meldpunt is bereikbaar via www.collectiefonrecht.nl of telefonisch via 072 – 5143650.