KPN misleidt met afrekenen per hele minuut, klanten verzamelen zich voor collectieve schadeclaim bij SMCO

Heerhugowaard, 18 september 2010 – KPN is door de Reclame Code Commissie veroordeeld wegens het misleiden van haar klanten. KPN rekent bij mobiele abonnementen af per hele minuut in plaats van per seconde en rondt alle gesprekken af naar boven. Hierdoor worden bijvoorbeeld klanten die 2 minuten en 20 seconden bellen gefactureerd voor 3 hele minuten en klanten die een voicemail na 1 seconde ophangen gefactureerd voor een hele minuut. KPN laat echter na dit duidelijk te communiceren. Uit onderzoek van onderzoeksbedrijf The Choice in opdracht van marketing bedrijf SRM is gebleken dat consumenten hierdoor gemiddeld 40% duurder uit zijn. Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO) gaat namens KPN klanten een collectieve claim indienen en roept KPN klanten op zich te melden.

Twee weken geleden bleek in het televisieprogramma Kassa dat telecomproviders in Nederland in veel gevallen afrekenen per minuut en daarbij alle gesprekken afronden naar boven. In het geval van KPN wordt dit ook nog eens niet duidelijk gemaakt op de website en in andere uitingen. Een KPN klant die de kwestie aanhangig heeft gemaakt bij de Reclame Code Commissie is gisteren in het gelijk gesteld.

In navolging hiervan heeft SMCO in het televisieprogramma Kassa aangekondigd collectief juridische stappen te gaan ondernemen tegen de telecomgigant om facturen met terugwerkende kracht te laten herberekenen. Inzet van de procedure is om iedere door de klant teveel betaalde euro terug te claimen.

SMCO is bekend vanwege collectieve acties met T-Mobile, DSB, de Staatsloterij en overdrachtsbelasting bij Rijksmonumenten. Het meldpunt is bereikbaar via klacht@collectiefonrecht.nl, www.collectiefonrecht.nl of telefonisch via 072 – 7529488.